tisdag 22 januari 2008

NIKLAS FISCHER

Säsong 2008 har precis startat och äntligen är MIF tillbaka i Div. 2. Givetvis längtar vi efter seriepremiären borta mot Lunds BK men det blir utan lagkaptenen Niklas Fischer. Som de flesta vet valde Fischer inför denna säsong att spela för Kristianstads FF. Vi på redaktionen ville kolla hur han sett på den gångna säsongen och vad han tror om sin nya klubb.

1: Hur ser du på året som varit med MIF 2007?
- Året i MIF har varit helt fantastiskt, helt klart mitt bästa fotbollsår hittills.

2: Vad var det bästa samt sämsta med årets säsong?
- Det bästa med säsongen var glädjen och gemenskapen man fått uppleva med grabbarna i laget. Det sämsta var svårt, kanske att Martin O inte varit med på en högre procentsats av festerna. =)

3: Att du har spelat för MIF förut vet de flesta men vad skiljer de bägge sejourerna åt?
- Den största skillnaden för mig själv är väl att jag tagit ett mycket större ansvar än vad jag gjorde senast, sen får jag väl säga att även om stämningen var bra då så har den nog varit snäppet bättre nu.

4: Kan det tänkas att du återigen spelar för MIF i framtiden?
- Om jag bor kvar i området skulle det förvåna mig om jag inte gör minst en säsong till nere på ”vallen” innan man lägger av, om MIF vill förstås.

5: Du lämnade IFK Hässleholm och gick till MIF 2007. Varför gjorde du det bytet då bland annat IFK låg en division högre än MIF?
- Anledning till jag gick från IFK till MIF var väl först och främst att jag ville hitta tillbaks till glädjen med fotbollen. Men sen ska man inte hymla med att jag hade hoppats på att gå uppåt i seriesystemet innan jag gjorde klart med MIF.

6: Att Kristianstads FF har jagat dig en längre tid är förståeligt men vad/vilka var orsakerna till att du tackade nej till dem i somras?
- Det fanns flera anledningar till att jag tackade nej till KFF, dels var det för mina känslor för Markaryds IF, att vi verkligen hade chansen att vinna serien, det var något jag verkligen ville uppleva. Har man haft en viss sinnesbild framför sig en hel kall och slitsam försäsong är det svårt att ge upp den även om det var ett intressant erbjudande. Sen fanns det rent själviska skäl också, jag trodde att det skulle vara bättre för min ”karriär” att spela toppen på division 3 än botten på division 1 men det vet man ju inte om det gjorde någon skillnad.

7: Det blev till slut ändå KFF som du spelar för nästa säsong. Vad var det som lockade?
- Man kan väl säga att lockelserna i KFF blev för många, de kom med ett bra erbjudande som kombinerade jobb och fotboll på ett riktigt bra sätt. Sen finns det ju lite andra förutsättningar i KFF, det är ju ett lag som siktar på att gå upp först i ettan och sen superettan.

8: Seriesegern avgjordes i derbyt mot Hinneryds IF inför smått otroliga 1 550 personer. Är det ditt största personliga fotbollsminne?
- Matchen mot Hinneryd var grym! Känslan de sista 5 är obeskrivlig, det största jag varit med om som fotbollspelare.

9: Vårsäsong eller höstsäsong, när var det som du kände att det här kan vi ta? (seriesegern)
- Om man ska vara ärlig så började jag väl tro på att vi skulle vinna serien samtidigt som jag bestämde mig för att skriva på, hade jag inte trott vi skulle kunna gå upp så hade det nog inte blivit MIF. Sen efter Halmia matcherna förstod man väl att det skulle mycket till för att vi skulle tappa det.

10: Vad tror du har varit en avgörande orsak till MIF:s framgång i år?
- Det fanns nog många orsaker till vår framgång men det främsta är väl bra tränare, bra stämning, bra spelare och bra organisation runt laget. Man kan inte hylla de som hjälper till med allt runtomkring tillräckligt.

11: Vad säger du till alla ungdomar/barn i MIF som så småningom vill spela i MIF:s A-lag och dessutom senare bli fotbollsproffs?
- Vad ska man säga, träna hårt och målmedvetet tro på er själva men visa alla lagkamrater, tränare och människor runt omkring respekt och ödmjukhet.

12: Hur kommer det gå för både KFF och MIF nästa år i division 2 södra Götaland?
- Jag hoppas att KFF vinner serien och Markaryd blir tvåa.

13: Slutligen, vilka är dina intryck av Kristianstads FF?
- Mina intryck av KFF är att det är en bra och seriös klubb med bra förutsättningar att ta minst ett steg upp i seriesystemet.

Fischer har ordet:
– Jag vill gärna tacka alla lagkamrater, ledare och sponsorer för detta året, det har verkligen varit ett helt fantastiskt fotbolls år!! Därmed tackar vi Niklas Fischer för säsong 2007 och hoppas på ett trevligt fotbollsår 2008 då han bland annat återvänder till "Vallen" när det är dags för match mellan MIF och KFF.

Redaktionen

Inga kommentarer: