torsdag 24 maj 2007

PHILIP BERNHOLTZ

Markaryds IF har fostrat många duktiga fotbollsspelare genom tiderna. Just nu finns det stora förhoppningar på en ung lovande fotbollspelare vid namn Philip Bernholtz, född 1991. Han har redan tränat med klubbar som Halmstad BK och Öster.

Du var nyligen med Smålandslaget (P-91:or) på ett läger i Jönköpings tipshall. 28-30 DEC. Berätta lite om det.
- Det var alla 16st som var med på Elitpojklägret i somras plus en 14-15 stycken till. Vi hade ett antal träningar och spelade även en match mot Östergötland. Det blev vinst med 5-1, vilket vi är mycket nöjda med i och med att vi prövade ett nytt spelsystem, 4-2-3-1. Där jag var placerad på högerkanten i tremannamittfältet.

Har du varit iväg på flera liknande läger tidigare?
- Har varit på ca. 13-14 stycken läger med Smålandslaget. Men Elitpojklägret var i en klass för sig.

Vad vet du om framtiden i Smålandslaget?
- Jag var med på Elitpojklägret, Halmstad i somras. Då var vi 16st spelare i truppen. Målet just nu är Canal + cup till sommaren, då man är 16 spelare i truppen, precis som på Elitpojk. Nästa läger är i Gislaved i Mars då kallas ungefär 20 spelare. I övrigt är inte schemat för 2007 klart!

Du har varit på besök uppe i Jönköping hos Jönköping Södra! Även tränat lite med Halmstad BK:s J-lag och Östers IF under hösten. Hur ser du på det?
- De är tre väldigt satsande föreningar men t.ex. Jönköpings Södra är väldigt duktiga på att plocka fram unga talanger till Tipselit, och även upp i A-laget därefter, likaså HBK. Öster är lite mer tillbakadragna och vill att man ska vara riktigt mogen för spel i Tipselit och A-lag innan man plockas upp, men jag har ändå fått ett väldigt bra intryck av klubben. Men de klubbarna har gemensamt att de har väldigt bra träningsmöjligheter med Tipshallar och dylikt.

Vad är dina styrkor som fotbollspelare?
- Mina styrkor är väl främst tekniken och snabbheten. Tekniken kommer mycket från att jag tränat mot bollplanket där hemma.

Vilken plats spelar du helst på?
- Jag har alltid spelat innermittfältare men sedan jag blev omskolad till yttermittfältare/ytterforward i Smålandslaget har jag börjat vänja mig och ser nu mig som en kantspelare. Man får utmana och springa mycket vilket jag gillar!

Att du är en kille som satsar på fotbollen förstår många, men vart ligger ditt närmsta mål med fotbollen, vad vill du uppnå under 2007?
- Det är väl att träna så mycket som jag får med seniortruppen och utvecklas så pass mycket jag kan där, gäller att alltid ge 100% vilket jag även måste göra på J-lagsträningarna. Hoppas få speltid i B-laget och även träna så mycket som möjligt, eller så mycket som jag får med seniortruppen. Men jag är fortfarande ung och tar en sak i taget.

Smeknamn: Fille
Ålder: 15 år
Vikt: 63 kg
Längd: 175 cm
Styrka: Snabbhet och Teknik
Svaghet: Huvudspel bl.a

Markaryds IF och alla andra önskar dig lycka till under året som kommer.

Redaktionen

Inga kommentarer: